Katecheza 32: Owoce Komunii świętej – ochrona przed grzechem

W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy:

Jak pokarm cielesny służy do przywracania utraconych sił, tak Eucharystia umacnia miłość, która słabnie w życiu codziennym, a ożywiona miłość gładzi grzechy powszednie (KKK 1394).

„Chrystus, dając nam siebie, ożywia naszą miłość i uzdalnia nas do uwolnienia się od nieuporządkowanych przywiązań do stworzeń; sprawia także, że zakorzeniamy się w Nim: Skoro Chrystus umarł za nas z miłości, to gdy wspominamy Jego śmierć, składając ofiarę, prosimy Go, by udzielił nam miłości przez przyjęcie Ducha Świętego. Prosimy pokornie, byśmy również mocą tej miłości, przez którą Chrystus zechciał za nas umrzeć, mogli za łaską Ducha Świętego tak traktować świat, jakby był dla nas ukrzyżowany, i byśmy sami byli ukrzyżowani dla świata… Otrzymując dar miłości, umierajmy dla grzechu i żyjmy dla Boga” (1394).

 

Komunia święta umacniając człowieka daje siłę do duchowej walki i zwycięstwa nad pokusami, wewnętrznie uzdrawia oraz wyzwala od nałogów i zniewoleń. Tym samym prowadzi do prawdziwej wolności i przywraca radość życia. Często ludzie rezygnują z przyjmowania Eucharystii tłumacząc się swoją słabością i niedoskonałością, których wyrazem są grzechy powszednie. Jest to objaw fałszywej pokory.

 

W Eucharystii przyjmujemy absolutnie świętego Boga, wobec którego żaden człowiek nie jest wystarczająco święty, czysty ani godny. Dlatego na każdej Mszy przed Komunią Świętą powtarzamy: „Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie ale powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja”. Jezus powiedział, że:

Nie potrzebują lekarza zdrowi, ale ci, którzy się źle mają (Mk 2, 17a)

Przyjmując Ciało Chrystusa otwieramy się na interwencję Boskiego Lekarza, jednocześnie przyjmując Boskie Lekarstwo. Człowiek, który nie karmi się Chrystusem, łatwiej padnie ofiarą pokus niż ten, kto trwa w Nim.

 

Komunia święta gładzi grzechy powszednie. Prawda o odpuszczeniu grzechów zakorzeniona jest w strukturze Mszy świętej, podczas której już na samym początku przewodniczący jej kapłan zachęca, aby uznać swoją grzeszność i z czystym sercem złożyć Najświętszą Ofiarę. Odpowiedzią na to wezwanie jest spowiedź powszechna, zakończona formułą: „Niech się zmiłuje nad nami Bóg wszechmogący, a odpuściwszy nam grzechy, doprowadzi nas do życia wiecznego” . Czasem oczyszczenia jest również słuchanie słowa Bożego, podczas którego spełnia się obietnica, wypowiedziana przez Jezusa na Ostatniej Wieczerzy:

„Wy już jesteście czyści dzięki słowu, które wypowiedziałem do was” (J 15,3).

 

Kolejnym skutkiem przyjmowania Komunii świętej jest ochrona przed popełnieniem grzechu ciężkiego. Katechizm przypomina, że Eucharystia przez miłość, którą w nas rozpala, zachowuje nas od przyszłych grzechów śmiertelnych. Im bardziej uczestniczymy w życiu Chrystusa i pogłębiamy przyjaźń z Nim, tym trudniej jest nam zerwać więź z Bogiem przez grzech śmiertelny. Sami z pewnością tego doświadczyliśmy, że gdy często karmimy się Eucharystią, trudniej jest w pełni świadomie i dobrowolnie przekroczyć Boże przykazanie. Odkrycie prawdy o Bogu, który tak bardzo kocha, że chce być z nami jednością, powoduje, że wzmacnia się w nas pragnienie doświadczania tej miłości.

 

Celem Eucharystii jest ochrona przed popełnieniem grzechów ciężkich, ale Komunia święta nie powoduje ich odpuszczenia. Jest ono właściwe dla sakramentu pojednania. Eucharystia jest natomiast sakramentem tych, którzy pozostają w pełnej komunii z Kościołem. Jeżeli dzisiaj masz wątpliwości czy Twoje grzechy mogą być przeszkodą w godnym przyjęciu Ciała Chrystusa, On sam czeka na ciebie w konfesjonale, by później móc zjednoczyć się z tobą, wzmocnić Cię i uratować przed złem.

 

Prośmy zawsze w modlitwie do Ducha Świętego o dobre przeżycie Eucharystii i o odwagę przystąpienia do spowiedzi, aby godnie przyjąć Ciało Chrystusa.

 


Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze, dodaj nam zdolności i ochoty, aby ta Eucharystia była dla nas pożytkiem doczesnym i wiecznym. Przez Chrystusa Pana naszego.

Amen.